vasael.ir

کد خبر: ۱۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ - 25 May 2019

معرفی کتاب | فقه مدیریت شهری (جلد هفتم)

وسائل ـ عنوان «فرهنگی ـ اجتماعی» اگر چه در نگاه اول، از نوعی رویکرد در مسائل مدیریت شهری خبر می دهد اختصاص به حوزه خاصی نداشته و در تمام حوزه های شهری قابل انطباق است، لکن مراد از این عنوان در این بخش از مباحث مدیریت شهری، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ای است که شهرداری متکفل اجرای آن می شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، به گزارش خبرنگار وسایل، معرفی کتاب| فقه مدیریت شهری (جلد هفتم)کتاب هفت جلدی فقه مدیریت شهری که به همت جمعی از نویسندگان (مصطفی دری، علی شریفی، مسعود بُندار، سید اباذر علوی گنابادی، محمد مهدی عمادی، غلامرضا حلوانی، محمد رضا ملایی، علیرضا اسدی، ياشار صدری، عبدالله حیدری، رجبعلی فهیمی، حمید ایزانلو، محمد رجایی گیلانی) در سال 1394و با همکاری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، به رشته تحریر در آمده است.

جلد اول این کتاب به مقدمات و کلیات و سایر مجلدات به سایر ماموریت های شهرداری پرداخته است. فصل هايي که در هر جلد آن به آنها پرداخته شده، به قرار ذیل هستند:

1- مقدمات و کلیات: مشتمل بر مقالاتی است که به ادله پرکاربرد و مبانی فقه مدیریت شهری می پردازند.

2- مدیریت عمومی: در این جلد، به مقالات و مسائلی که در رابطه با مسائل عمومی مدیریت مانند رانت و رانت خواری مطرح هستند، می پردازند.

3- مدیریت شهری: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به پرسش هايي است که به مسائل عمومی شهر می پردازند.

4- عمران و شهر سازی و حمل و نقل و ترافیک: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به سوالاتی که به مسائل اختصاصی این دو بخش می پردازند. مسائلی نظیر عوارض ساختمان و تغییر کاربری و توسعه، معماری مساجد و علایم ترافیکی از این قبیل هستند.

5- خدمات شهری: مسائلی از قبیل سد معبر، دستفروشی، جمع آوری و مالکیت زباله ها، ریختن فاضلاب در سطح شهر و... از جمله مطالب این بخش محسوب می شوند.

6- فرهنگی ـ اجتماعی: مسائل مرتبط با حوزه زنان، تبلیغات شهری،برگزاری مراسمات، مددجویان و کمک های عمومی از این جمله محسوب می شوند.

همچنین در پایان هر مجلد، استفتائاتی پیوست شده است که برای عموم علاقمندان بسیار راهگشا می باشد.

 

بخش اول: کلیات

حوزه فرهنگی اجتماعی، بخش های مختلفی را در بر می گیرد از جمله؛ پیگیری وضعیت مددجویان خیابانی، صرف نذورات مردم برای مصارف عمومی.....تا فعالیت های شهرداری در حوزه زنان.

اما پیش از ورود به بحث، مسائلی از قبیل ایجاد اماکن مروج روحیه مصرف گرایی، بازی های حلال و حرام، تغییر کاربری زمین وقفی، ضمان ناشی از طولانی شدن اجرای برنامه های فرهنگی و حکم انتقال کودک به بهزیستی علی رغم عدم رضایت مادر، تحت عنوان" کلیات " در بخش اول پرداخته شده است.

 

بخش دوم: نذورات و وجوهات شرعی

فعالیت های عام المنفعه شهرداری ها غالبا از سوی جامعه مورد تحسین قرار گرفته و آنها را تشویق می کند تا با کمک های مالی خود، شهرداری ها را در انجام این گونه وظایف خود، یاری کنند.این کمک ها در جوامع اسلامی، گاه از طریق صرف نذورات و یا وجوهات شرعی صورت می گیرد. با توجه به این امر، در این بخش تلاش شده تا به احکام مختلف صرف نذورات و وجوهات شرعی برای فعالیت های عام المنفعه و جواز شرعی این گونه مصارف پرداخته شود.

جواز صرف وجوهات شرعی برای اسکان بی خانمان ها، حکم مصرف فطريه برای پذیرایی از مددجویان، احکام وجوهاتی که از راه خلاف شرع کسب شده است و امکان ایجاد کسب و کار برای آسیب ديدگان اجتماعی از راه وجوهات شرعی، برخی از مسائلی هستند که در این بخش مورد توجه واقع شده اند.

 

بخش سوم: مددجویان

از مهم ترین وظایف مدیریت شهری، ساماندهی به وضعیت آسیب ديدگان اجتماعی و مددجویان خیابانی است. این امر اما به جهت نو پدید بودن، با سوالات شرعی فراوانی همراه است؛ سوالاتی از قبیل اینکه آیا نگاه کردن به بدن مددجویان برای بازرسی بدنی آنها مشروع است؟ حکم تنظیف اجباری مددجویان چیست؟ پخش آهنگ های شاد جهت تغییر روحیه مددجویان، چه حکمی دارد؟ و....

لذا در این بخش تلاش شده تا به مسائلی که در رابطه با تعامل مدیریت شهری با مددجویان خیابانی مطرح است به صورت استدلالی پاسخ داده شود.

 

بخش چهارم: زنان

تفاوت برخی احکام شرعی میان بانوان و مردان، موجب می شود تا سیاست گذاری ها و برخورد های مدیریتی با آنها نیز در پاره ای موارد، متفاوت شود. سیاستگذاری های فرهنگی ـ اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تفاوت های جسمی و حکمی زنان با مردان، کنش ها و واکنش های مختلفی را از ناحیه مدیریت شهری در رابطه با آنها طلب کند.

لذا در این بخش، به مسائلی که در تعامل اختصاصی مدیریت شهری با زنان بوجود می آید پرداخته شود؛ مسائلی از قبیل وظیفه حکومت اسلامی در رابطه با زنان خطر آفرین خیابانی، عقیم کردن بزهکاران به هدف جلوگیری از افزایش جمعیت بزهکار، ورزش بانوان در اماکن عمومی، اذن همسر برای اشتغال بانوان و تصرف زن در اموال خود بدون اجازه شوهر./602/241/ح

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۰:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۵:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۰۲